Elaine Eksvärd

Bild från Elaines blogg
 
Idag har jag varit på en lunchföreläsning som ett kvinnonätverk på mitt jobb anordnade. Det var Elaine som föreläste och lärde oss att snacka snyggt. Hon var verkligen superduktig och jag lärde mig en hel del. Att hon samtidigt är väldig rolig gör att jag kommer att komma ihåg hennes tips och trix.

En sak som hon nämde som var viktigt var att man ska spegla sig själv för att förstå andra. Det låter ju ganska rimligt att man ska veta sig själv innan börjar kommunicera med någon. Kroppspråket är väldigt viktigt och att spegla någon kan vara en bra strategi för att förstå varandra. Tonfallet var också viktigt och spela med och att förstå vilka roller som personer har på ett möte. Speciellt oss tjejer hamnar lätt vid sidan av om det finns män med i bilden och det ska vi dra nytta av istället för att ta på oss offerkoftan. Till exempel kan det vara att man innan mötet har bestämt att när det gäller frågor om balansräkningen tar jag dem och när det gäller resultaträkningen tar du dem. Detta för att förstärka varandra. Sedan sa hon också att det är viktigt och låta kläderna tala. Detta stämmer in ganska bra i mitt yrke där de flesta är välklädda, att om man någon dag kommer jeans så är inte det lika acceptabelt som att komma i kostym. Känn in vilken "uniform" som passar just din vardag. Detta är bara några saker som hon nämde, och jag skulle gärna vilja ta hennes kurs i retorik!

Annars har dagen innehållit ösregn, intäktsflöden och yoga.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0