Leila bakar i Frankrike

Igår såg jag programmet "Leila bakar i Frankrike". Leila är en av mina favorit tv-kockar så det var skoj och se att hon var tillbaka i rutan igen. När jag träffade henne på bokmässan så pratade hon om sina nya projekt och jag antar att detta var ett av dem. Hon gjorde bland annat Galette och det såg galet gott ut och verkade inte vara så svårt. Den ska jag nog prova i sommar. Om ni missade programmet kan man se det på webben: Här



Recept: (från recept.nu)


Ingredienser:

Pajdeg
100 100 g smör, kallt
1.25 1.25 dl strösocker
3.25 3.25 dl vetemjöl
1 1 knivsudd bakpulver
1 1 st ägg, ekologiskt

Mandelkräm
250 250 g mandelmassa, riven
50 50 g smör
1 1 st ägg
0.5 0.5 dl vetemjöl
2 2 msk rom (kan uteslutas)

Fyllning
8 8 st aprikoser, färska
2 2 st persikor
2 2 nävar bigarråer
1 1 näve hallon, färska
1 1 näve björnbär, färska
50 50 g mandel, hyvlad

Pensling
1 1 st ägg
2 2 msk råsocker

Gör så här:

Pajdeg
Nyp samman smör, vetemjöl, bakpulver och strösocker.
Tillsätt ägget så att degen precis går ihop. Platta till degen lite och plasta degen, låt den vila i kylen i minst 30 minuter. Sätt ugnen på 175 grader. Kavla ut degen på ett mjölat bakplåtspapper. Vik upp/in kanten på degen med cirka 2 cm.

Mandelkräm
Riv mandelmassan och smält smöret.
Rör samman med ägg, vetemjöl och rom tills krämen blivit helt slät. Bred krämen över pajdegen. Pensla kanten på degen och strö över råsocker.

Fyllning
Dela, kärna ur och klyfta frukten och fördela dem över pajen.
Kärna ur bigaråerna och strö dem och de färska bären över pajen. Strö över hyvlad mandel. Grädda pajen i mitten av ugnen i cirka 50 minuter.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0