Inför resan till GCSU i USA

Jag sökte en utbytesplats via Södertörns Högskola i februari i år och fick sedan reda på i mars att jag fick en plats på Georgia College & State University (GCSU) i Milledgeville, USA. Så denna resa har varit på gång under en lång tid. Det var dock i September i år som jag riktigt började den långa ansökningsprocessen med att skicka in papprerna till USA. Om det är någon som har tänkt att söka till USA så rekommenderar jag er att vara ute i god tid då det är massa papper som ska in och det är många små saker som hela tiden ska fixas med.

Jag kommer att läsa 15 credits och jag hoppas att det kursschema som jag har fått kommer att stämma när jag kommer fram till USA. Dessa kurser är lite utanför mitt direkta område som blivande revisor men då jag vill jobba internationellt i framtiden kommer dessa kurser att passa perfekt. De är "Model UN", "International Relations Theory", "Business French", "Contemporary American Foreign Policy" och en engelskakurs. I USA får man själv sätta ihop sitt schema så att det passar och man kan välja helt själv vilka kurser man vill gå så det har varit ett pysslande med det, men jag är nöjd med hur det blev. Jag är till exempel "ledig" på fredagar. Alla bor på campusområdet och jag kommer att bo i korridorstil även detta är ordnat från colleget och det gäller bara att man söker i god tid.

Jag har även varit på den Amerikanska Ambassaden och sökt visum då detta behövs för att få studera i USA. Det var en process med massa pappersarbete och som avslutades med en kort intervju på ambassaden. Nästa dag kom sedan visumet hem i brevlådan så det var inga som helst problem med att söka visum. Men som med allt annat är det bra att vara ute i god tid.
Johanna
2010-01-01 @ 18:39:41

Vad roligt att du fixat med bloggen nu Anna :) Vi hörs innan du åker! Många kramar från ett nu snörikt Junsele :)

Ka
2010-01-01 @ 19:58:13
URL: http://priiinah.blogg.se/

fin blogg :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0