#Vad hände egentligen? #val 2014

Det är väldigt många bloggar som just idag har skrivit om sina tankar kring valet igår och att Sverige nu står inför en dyster och svår framtid. Att Stefan Lövén har en mycket svår framtid framför sig med att få ihop en regering som alla kan acceptera och samtidigt stänga ute SD, uppfylla vallöften och driva Sverige framåt. Jag instämmer i allt ovanstående och trodde väl inte riktigt att SD skulle ha växt så mycket som det faktiskt hade gjort. Det jag hade på känn var regeringsskifte, men inte detta.
 
Väldigt många skriver i debattartiklarna och även politikerna säger att de ska göra allt för att stänga ute SD och att de är chockade hur så många kunde rösta på ett rasistparti. Ikväll var det en demostration i Stockholm mot rasisimen och SD, men vad hjälper det egentligen just nu, i den här situationen? Det jag skulle vilja se är att vi pratar om varför detta händer i ett land som Sverige. Varför och inte bara skyller på varandra. Varför röstar folk på SD? Mina spekulationer är att man vill ha något nytt, man är trött på politiker som lovar och lovar, men ingenting händer, man ser problemen i samhället som ingen riktigt tar tag i (misslyckad integration/låga resultat i skolan/sjukvården/äldreomsorgen/skillnaden mellan rika och fattiga etc). Så politiker börja prata med varandra, låt de unga komma till talan och lägg era egna personliga agendor åt sidan och ta tag i ett samhällsproblem i taget så kommer vi om fyra år kunna se en minskning av SD.
 
Åk ut och se det riktiga Sverige och lyssna på människorna och inte bara dem som återfinns runt om partierna! Visa upp problemen, lös dem och visa resultatet!
 
Så här röstade mitt område (vilket inte alls stämde överens med resten av Sverige):
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0