The Search for ... Kanelbullar!

 
Jag gillar att baka väldigt mycket och är det något som jag bakar ganska ofta så är det kanelbullar. Bakade ett gäng i veckan och de blev väldigt goda, men att kavla ut degen var ingen dröm. Så nu är det väl typ femte receptet som jag testar, men inte är helt nöjd med. Finns det ett perfekt recept för kanelbullar? Eller är det bara en dröm?
 
Receptet som jag använde denna gång kommer från Bonniers Kokbok och vill ni ha goda bullar, men lite kladdig kavling så kommer receptet här:
 
Till cirka 36 stycken kanelbullar
 
Ingredienser
150 gr smör
1 msk kardemummakärnor
5 dl laktosfri mjölk (går bra med vanlig också)
1/2 tsk salt
1 dl strösocker
1 ägg
50 gr jäst för söta degar
14-15 dl vetemjöl
laktosfri mjölk till pensling och pärlsocker
 
Gör så här:
Smält smöret i en liten kastrull. Stöt kardemummakärnorna i en mortel. Blanda ned mjölk, salt, socker, kardemumma och ägg i smöret. Värm till fingervarmt. Finfördela jästen i en bunke och häll degspadet över. Rör tills jästen löst sig. Tillsätt det mesta av mjölet och arbeta till en smidig deg. Jäs under duk i 45 min.
 
Kavla ut degen till en stor rektangel och ha på smör, kanel och socker. Rulla ihop degen från långsidan och skär i små delar. Låt jäsa under duk i 40 min.
 
Sätt ugnen på 250 grader. Pensla bullarna med mjölk och strö på pärlsocker. Grädda mitt i ugnen cirka 8 min.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0