Barcelona 31 dec = Dag 3

Idag när vi vaknade upp var det nyårsafton, men inte saktade vi in på tempot för det. Nej, idag var det den andra bussturen som stod på schemat. Den tog oss via strandkanten och hamnen upp i bergen via Sagrade Familia (jätteberömd kyrka). Vi stannade först vid Barcelonas största shoppingcenter, men för min del blev det ingenting. Var nog ganska trött på shopping sedan gårdagen. Det vi dock hittade var en jättesöt förpackning med vindruvor. I Spanien är traditionen nämligen att man vid tolvslaget ska äta 12 stycken vindruvor och ha röda underkläder på sig. Lyckas man med dessa två så blir 2014 ett lyckat år!

Vi åt lunch vid Sagrade Familia innan vi åkte vidare upp mot Park Guell och dess berömda mosaikbänk.

Precis som för gårdagens tur slutade den vid Plaza Catalonia och vi gick La Rambla för att komma hem till hotellet. På vägen stannade vi dock vid en jättestor marknad och köpte frukt. På marknaden fanns dock allt möjligt från frukt, fisk och kött till godis av all dess slag.

På kvällen var vi först ute och åt middag på en restaurang samt fika på ett café innan vi begav oss till den magiska fontänen för att fira in det nya året. Trots att vi inte var där så tidigt (bara 1 timme och 45 min innan) så fick vi kanonbra platser! Vi stod nästan längst fram så vi såg superbra. Först hade fontänen en show med ljus och vatteneffekter. Sedan byggdes en mänsklig pyramid upp och sedan kom en stål man inflygandes för att det hela avslutades med fyrverkerier. Jag har aldrig varit med om så otroligt fina fyrverkerier innan! Ett toppsätt och fira in det nya året på helt enkelt!