Laktosfri Cheesecake med oreokex

 
Igår kväll gjorde jag en laktosfri Cheesecake med oreokexbotten. Ursprungsreceptet kommer från bloggaren "Bakverk och fikastunder" på femme.se, men jag gjorde om det lite grann för att passa min smak och mage.
 
Ingredienser:
 
Botten
200 gr oreokex (OBS! Är laktos i krämen)
50 gr flytande laktosfritt smör
 
Cheesecakesmeten
300 gr laktosfri färskost
150 gr laktosfri creme fraiche
0,75 dl socker
1,5 dl laktosfri vispgrädde
en hel vaniljstång
 
Dekoration
Laktosfri grädde
Frukt
Oreos
Strössel (är det gula på bilden)
 
Gör så här:
Mixa kakorna i en mixer och blanda ihop med det flytande smöret. Pressa ut massan i en form med löstagbar kant på ca 24 cm. Låt stå i kyl i ca 45 min.

Vispa ihop socker och färskost till en jämn smet. Rör ner frön ifrån vaniljstången. Vänd ner creme fraichen. Vispa grädden och vänd ner den i smeten. Häll smeten över oreobottnen och ställ in i frysen i minst 5 h. Ta fram den någon timme innan servering om man inte vill äta den som glass.

Dekorera med spritsad grädde, frukt och oreos.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0