8 december - Hemgjord senap

 
Så här fin blev min hemgjorda senap som jag pysslade ihop i fredags. Idag ska jag på jullunch på Wallmans med kompisar och det hoppas jag innehåller god mat, skratt och mys.
 
För er som vill ha receptet på min milda senap (receptet kommer från min pappa, men är lite omgjort) så kommer det här. Tänk bara på att den ska stå i kylen och håller i ungefär 2-3 veckor.
 
Ingredienser
3 dl laktosfri vispgrädde
2 st ägg
1 dl socker
3/4 dl senapspulver
1 msk flytande smör
1 msk rödvinsvinäger
 
Gör så här:
Vispa samman alla ingredienser i en skål som tål microugnen. Sätt micron på mellantemperatur och ställ in skålen. Det är viktigt att blandningen inte kokar! Totalt hade jag min inne i micron i 10 min, men man måste ta ut skålen och vispa varje minut. Ju närmare sluttiden den kommer desto tjockare blir den. När senapen är klar sätt skålen i kallt vatten i cirka 30 min. Rör om då och då. Efter att den har svalnat häll upp den i en burk.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0