4 december - Knäck

 
Här kommer ett till julrecept. Nämligen knäck! I min familj har det endast varit pappa som har kunnat gjort knäck, men i år har jag fått äran att få ta del av receptet och testade därför i lördags om det skulle gå. Resultatet blev succée! Så här kommer receptet:
 
Smörknäck i microugn, ca 60 st
 
Ingredienser
100 gr smör
0,5 dl laktosfri vispgrädde (går bra och ta vanlig)
1,5 dl socker
1 dl sirap
0,5 dl hackad mandel
 
Gör så här:
Blanda smör, vispgrädde, socker och sirap i en stor skål som man kan ha i micron. Koka utan lock i cirka 8 min. Ta ut och rör om. Koka i ytterligare 2 min. Minuttalen kan variera beroende på micro så testa er fram. Rör i mandeln och ha upp i små knäckformar. Man måste arbeta hyfsat snabbt så att inte knäcksmeten stelnar. Ha de färdiga knäcken i kylen. 
 
Tips! Det finns färdig hackad mandel och köpa.
 
Själv ska jag överge julmaten idag för jag ska på tjejmiddag ikväll på EAT (asiatiskt) i Moodgallerinan. Det ska blir riktigt roligt! Detta efter ytterligare en dag med kurs. Idag är det skatteregler kring FÅAB som gäller och jag gissar de ska prata om de nya 3:12 reglerna.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0