24 december - GOD JUL!

På julafton har vi i min familj som tradition att de kommer hem till mig på julbrunch och sedan blir det mat, Kalle och julklappar hos mina föräldrar. Så till årets julbrunch testade jag och baka Saffransscones och det blev en succé! Jag kan verkligen rekommendera detta recept som ursprungligen kommer från ica.se. Jag har gjort om det så till den grad att mjölken är laktosfri. Receptet är väldigt lätt och går snabbt och göra. Med andra ord perfekt för en helg frukost!
 
Cirka 16 stycken bitar (4st runda stora kakor)
 
Ingredienser
100 g smör
1/2 g saffran
1 msk flytande honung
cirka 8 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
4 dl laktosfri mjölk
 
Gör så här
Sätt ugnen på 250°C. Smält smöret. Stöt saffranet utanpå påsen med en mortelstöt. Blanda ner det och honungen i matfettet och låt svalna. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Tillsätt mjölken och matfettet och rör snabbt ihop degen. Klicka ut degen i 4 högar (för 16 st) på en plåt med bakplåtspapper. Strö på lite mjöl och klappa ut varje del till runda kakor, ca 15 cm i diameter. Skåra varje kaka i 4 delar med en kniv. Grädda mitt i ugnen 10  minuter.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0