1 december - Lussekatter!

 
 
Så här mumsiga blev dem!
 
 
Nu är det dags för Annas nedräkning inför jul och bloggen kommer att förvandlas till en adventskalender med inlägg som, jag hoppas, inspirerar er inför jul. Jag älskar nämligen julen!
 
Första luckan som öppnas handlar om lussekatter. Igår bakade jag nämligen lussekatter och det är för mig en riktigt juligt bak. Om ni vill lyckas med lussekatterna så rekommenderar jag detta recept som kommer från arla.se, men jag har gjort om det lite grann för att det ska passa mig.
 
Blir cirka 35 stycken lussekatter.
 
Ingredienser
50 gr jäst för söta degar
100 gr smör
5 dl laktosfri mjölk
250 gr kessela
1,5 gr saffran (3 påsar)
1,5 dl socker
1,5 tsk salt
15 dl vetemjöl
 
Gör så här
Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, ca 37°. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt kvarg, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev mera mjöl. Låt jäsa övertäckt ca 30 min. Baka ut degen till saffranskusar. Lägg dem på smorda plåtar. Låt jäsa 20-30 min. Sätt ugnen på 225°. Pensla med mjölk. Grädda i mitten av ugnen 5-7 min. Låt svalna på galler under bakduk.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0