Dag 5: New York

Mums! Idag blev det smoothie och pannkakor med frukt till frukost. Kanongott och en perfekt uppladdning inför Empire State Building. För det var nämligen dagens mål. Det började dock med att vi fick stå i kö i två timmar för att komma upp men väl där uppe var det fantastiskt.

Därefter blev det lunch på ett snabbmatställe; Two slices of pizza! Om ni åker till USA så prova pepparoni pizza, den är kanongod.

Efter maten väntade ett äventyr. Vi skulle åka taxi. Vi hade nämligen letat fram adressen till Ladurée i New York och tänkte ta en taxi dit eftersom vi inte hade någon aning om hur man tog sig dit. Så jag vinkade in en taxi på bästa filmmanér och vi åkte nästan hela madison avenue. Väldigt New Yorkit om jag får säga det själv.

Väl framme så väntade den underbara världen av Ladurée och macaroons. Denna gång valde jag en lila ask och smakerna; vanilj, hallon, pistasch *2, kanel och svartvinbär.

Sedan gick vi neråt och tittade på alla de fina butikerna och drömde om den dagen vi har råd att köpa något från dem. Alla affärer hade fortfarande fina julskyltningar kvar och det var riktigt fint och se. I New York verkade de gilla julgranar för överallt hade de satt upp kanonfina granar. Vi gick också förbi Rockerfeller center och the Plaza hotell.

Efter vår promenad neråt tog vi tunnelbanan till Bleeker Street för att hitta Magnolia Bakery. Dock hamnade vi i fel del av gatan så det blev nästan en timmes promenad genom village områdena. Det var riktigt fint och det fanns mycket restauranger, lägenheter och butiker. Bland annat hittade vi en butik som sålde svenskt godis. Väl framme vid Magnolia Bakery var det kö innan vi fick komma in och köpa de fantastiska cupcakes.

På kvällen blev det en tur till hotellbaren: Top of the Strand som har baren längst upp på en takterass med öppet tak. Där har man sedan utsikt över Empire State Building. Självklart blev det en cosom som ju är New York drinken nummer 1.

Laurie
2012-02-04 @ 03:48:25

You and your macarons ! even in ny you found them !

anyway the trip looks lovely !!